İçerikler :

Ahzap Suresinin 59. Ayeti Başörtüsü Kuran-Kerim'in Emridir İslamda Başörtüsü ve Örtünmeyle İlgili Kuran-Kerim'in Hiç Bir Yerinde Başörtüsü Geçm.. Nûr Suresi 60. Ayeti Nûr Suresinin 31. Ayeti Nûr Suresinin 31. Ayeti Kadınların Başörtü Ta.. Nûr Suresinin 31. Ayetinde Bihumûrihinne Ala .. Nûr Suresinin 31. Ayetinde Geçen Hımar Kelime.. Nûr Suresinin 31. Ayetinde Geçen Hımar Kelime.. Nûr Suresinin 31. Ayetinde ve 60. Ayetinde Ge.. Nûr Suresinin 31. Ayetinde ve 60. Ayetinde Ge.. Örtünme İle İlgili Ayetler

Bu Sayfayı Paylaş:

Veri

Örtünme İle İlgili Ayetler

İslam'da örtünme ile ilgili üç ayet bulunmaktadır. Nüzul (indirilme) sırasına göre yazılırsa ayetler aşağıdaki gibidir : 
  • Ahzap suresi 59. ayet
  • Nur suresi 31. ayet
  • Nur suresi 60. ayet
Not : Ahzap ve Nur sureleri Medine'de inen surelerdir

Veri

Ahzap Suresinin 59. Ayeti

Ahzap suresinin 59. ayeti aşağıdaki gibidir : 
 
Yâ eyyuhen nebîyyu kul li ezvâcike ve benâtike ve nisâil mu’minîne yudnîne aleyhinne min celâbîbihinn(celâbîbihinne), zâlike ednâ en yu’refne fe lâ yu’zeyn(yu’zeyne) ve kânallâhu gafûren rahîmâ(rahîmen)
 
Aşağıdaki gibi çevrilebilir : 
 
Ey peygamber! Eşlerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına söyle. Cilbablarını üzerlerine giyinsinler (örtünsünler, sarınsınlar). Bu onların tanınmaları ve böylece eziyet görmemeleri için daha uygundur. Allah Gâfurdur, Rahîm'dir
 
Not : Cilbab'ın Türkçe'ye meal ve tefsirlerde farklı çevrilebilmektedir. "dış elbisesi" , "sokak kıyafetleri", "çarşaf", "vücudu 
tümünü örten elbise", "gömlek", "göğse kadar inen baş örtüsü", "bol ve geniş bir örtü", " başörtüsünden büyük bir örtü","büyük bir başörtü"

Veri

Nûr Suresinin 31. Ayeti

Nûr suresinin 31. ayeti aşağıdaki gibidir :
 
Ve kul lil mu’minâti yagdudne min ebsârihinne ve yahfazne furûcehunne, ve lâ yubdîne zînetehunneillâ mâ zahera minhâ, vel yadribne bi humurihinne alâ cuyûbihinne, ve lâ yubdîne zînetehunne illâ li buûletihinne ev âbâihinne ev âbâi buûletihinne ev ebnâihinne ev ebnâi buûletihinne ev ıhvânihinne ev benî ıhvânihinne ev benî ehavâtihinne ev nisâihinne ev mâ meleket eymânuhunne evit tâbiîne gayri ulîl irbeti miner ricâli evit tıflillezîne lem yazharû alâ avrâtin nisâi, ve lâ yadribne bi erculihinne li yu’leme mâ yuhfîne min zînetihinn(zînetihinne), ve tûbû ilâllâhi cemîan eyyuhel mu’minûne leallekum tuflihûn(tuflihûne). 
 
Aşağıdaki bazı çeviri örnekleri görülebilir : 
 
Ve Mûmin kadınlara de ki : Bakışlarını indirsinler ve ırzlarını korusunlar, ve zâhir (görünen) olanlar hariç ziynetlerini saklasınlar ve başörtülerini yakaları üstüne örtsünler, ve ziynetlerini , kocaları, veya babaları, veya kocalarının babaları, veya oğulları, veya kocalarının oğulları, veya erkek kardeşleri, veya erkek kardeşlerinin oğulları, veya kız kardeşlerinin oğulları, veya kendi kadınları, veya sahip oldukları kadınlar (cariye), veya tâbî olanlar, hizmetliler, kadına ihtiyaç duymayan erkekler, veya henüz kadınların mahrem yerlerini anlamayan çocuklar hariç açmasınlar, Ey müminler, Allah'a topluca tövbe edin ki kurtuluşa erebilesiniz!
 
*****
 
Mü'min kadınlara da söyle, gözlerini sakınsınlar, ırzlarını korusunlar; görünmesi zaruri olanların dışında zinetlerini açmasınlar ve baş örtülerini yakalarının üzerine vursunlar; zinetlerini, kocalarından veya babalarından yahut kayınbabalarından yahut oğullarından yahut üvey oğullarından yahut kardeşlerinden yahut kardeş oğullarından yahut kız kardeş oğullarından yahut kendi kadınlarından yahut sahibi bulundukları cariyelerden veya uyuntu (şehvetten yoksun) erkek hizmetçilerden veya henüz kadınların şehvet uyarıcı taraflarından habersiz çocuklardan başkasına göstermesinler; gizledikleri zinetleri bilinsin diye ayaklarını da vurmasınlar. Ey mü'minler, hepiniz Allah'a tevbe edin ki, mutluluğu bulabilesiniz.
 
*****
 
Mümin kadınlara da söyle: gözlerini (harama bakmaktan) korusunlar; namus ve iffetlerini esirgesinler. görünen kısımları müstesna olmak üzere, zinetlerini teşhir etmesinler. baş örtülerini, yakalarının üzerine (kadar) örtsünler. kocaları, babaları, kocalarının babaları, kendi oğulları, kocalarının oğulları, erkek kardeşleri, erkek kardeşlerinin oğulları, kız kardeşlerinin oğulları, kendi kadınları (mümin kadınlar), ellerinin altında bulunanlar (köleleri), erkeklerden, ailenin kadınına şehvet duymayan hizmetçi vb. tabi kimseler, yahut henüz kadınların gizli kadınlık hususiyetlerinin farkında olmayan çocuklardan başkasına zinetlerini göstermesinler. gizlemekte oldukları zinetleri anlaşılsın diye ayaklarını yere vurmasınlar (dikkatleri üzerine çekecek tarzda yürümesinler). ey müminler! hep birden allah'a tevbe ediniz ki kurtuluşa eresiniz.
 
 
*****
 
İnanan kadınlara da söyle: "Bazı bakışlarını kıssınlar, ırzlarını korusunlar. Süslerini göstermesinler. Ancak kendiliğinden görünenler hariç. Baş örtülerini (göğüs) yırtmaçlarının üstüne koysunlar. Süslerini kimseye göstermesinler. Yalnız kocalarına, yahut babalarına, yahut kocalarının babalarına, yahut oğullarına, yahut kocalarının oğullarına, yahut kardeşlerine, yahut kardeşlerinin oğullarına, yahut kızkardeşlerinin oğullarına, yahut kadınlarına, yahut ellerinin altında bulunan(köle)lerine, yahut kadına ihtiyacı bulunmayan erkek tâbi'lerine, yahut henüz kadınların mahrem yerlerini anlamayan çocuklara gösterebilir. Gizledikleri süslerin bilinmesi için ayaklarını vurmasınlar. Ey mü'minler, topluca Allah'a tevbe edin ki felâha eresiniz.
 
 
*****
 
Mümin kadınlara da söyle: Bakışlarını yere indirsinler. Cinsel organlarını/ırzlarını korusunlar. Süslerini/zînetlerini, görünen kısımlar müstesna, açmasınlar. Örtülerini/başörtülerini göğüs yırtmaçlarının üzerine vursunlar. Süslerini şu kişilerden başkasına göstermesinler: Kocaları yahut babaları yahut kocalarının babaları yahut oğulları yahut kocalarının oğulları yahut kardeşleri yahut kardeşlerinin oğulları yahut kendi kadınları yahut ellerinin altında bulunanlar yahut ihtiyaç içinde olmayan erkeklerden kendilerinin hizmetinde bulunanlar yahut kadınların kaygı duyulacak yerlerini henüz anlayacak yaşa gelmemiş çocuklar. Süslerinden, gizlemiş olduklarının bilinmesi için ayaklarını yere vurmasınlar. Ey müminler, Allah'a topluca tövbe edin ki kurtuluşa erebilesiniz!

Veri

Nûr Suresi 60. Ayeti

Nûr suresinin 60. ayeti aşağıdaki gibidir : 
 
Vel kavâıdu minen nisâillatî lâ yercûne nikâhan fe leyse aleyhinne cunâhun en yeda'ne siyâbehunne gayra muteberricâtin bi zîneh(zînetin), ve en yesta'fifne hayrun lehunn(lehunne), vallâhu semîun alîm(alîmun).
 
aşağıdaki gibi çevrilebilir : 
 
Ve kadınlardan nikâh ümidi olmayan yaşlı kadınların, ziynetlerini açmaksızın dış giysilerini çıkarmalarında, bundan sonra onlara günah yoktur. Ve iffetli olmayı istemeleri onlar için daha hayırlıdır. Ve Allah, Sem'î'dir , Alîm'dir 
 
Aşağıda bazı çeviri örnekleri görülebilir : 
 
Artık evlenme ümidi beslemeyen, hayızdan ve doğumdan kesilmiş yaşlı kadınların zinetlerini göstermeksizin dış elbiselerini çıkarmalarında kendileri için bir günah yoktur. Ama yine sakınmaları onlar için daha hayırlıdır. Allah, hakkıyla işitendir, hakkıyla bilendir.
 
***
 
Kadınlardan evliliği ummayıp da oturmakta olanlar, süslerini açığa vurmaksızın (dış) elbiselerini çıkarmalarında kendileri için bir sakınca yoktur. Yine de iffetli davranmaları kendileri için daha hayırlıdır. Allah, işitendir, bilendir.
 
***
 
Nikah ümidi kalmayan oturmuş kadınların, bir zinet ile gösterişe çıkmamaları şartıyla çarşaflarını bırakmalarında kendilerine bir günah yoktur; ancak iffet adabınca sakınmaları kendileri için daha hayırlıdır. Allah işitendir, herşeyi bilendir.
 
***
 
Artık nikâh arzuları kalmamış, hayızdan ve evlattan kesilen kadınların, süslerini göstermek için ortalıkta dolaşmamaları şartıyla dış giysilerini bırakmalarında kendileri için bir günah yoktur. Ama sakınmak için titiz davranmaları, onlar için daha hayırlıdır. Allah, herşeyi işitir, herşeyi bilir.

Sav

Başörtüsü Kuran-Kerim'in Emridir

Başörtüsü Kuran-Kerim'in emridir

Sav

Kuran-Kerim'in Hiç Bir Yerinde Başörtüsü Geçmemektedir

Kuran-Kerim'in hiç bir yerinde başörtüsü geçmemektedir

Sav

Nûr Suresinin 31. Ayeti Kadınların Başörtü Takmasını Açık Bir Şekilde Emretmektedir

Nûr suresinin 31. ayeti kadınların başörtü takmasını açık bir şekilde emretmektedir

Sav

Nûr Suresinin 31. Ayetinde Geçen Hımar Kelimesi Başörtü Değil Örtü Demektir

Nûr suresinin 31. ayetinde geçen hımar kelimesi başörtü değil örtü demektir. Başörtüsü denmek istenseydi hımarü-re's' şeklinde yazılması gerekirdi

Sav

Nûr Suresinin 31. Ayetinde Geçen Hımar Kelimesi Başı Örtmek Değil Sadece Örtmek Demektir

Nûr suresinin 31. ayetinde geçen hımar kelimesi başı örtmek değil sadece örtmek demektir. Başörtüsü denmek istenseydi hımarü-re's' şeklinde yazılması gerekirdi

Sav

Nûr Suresinin 31. Ayetinde Bihumûrihinne Ala Cuyubihinne İfadesi Göğsünün Üzerini Örtmek Anlamına Gelmektedir

Nûr suresinin 31. ayetinde "bihumûrihinne ala cuyubihinne" ifadesi "göğsünün üzerini örtmek" anlamına gelmektedir

Sav

Nûr Suresinin 31. Ayetinde ve 60. Ayetinde Geçen Zinet Kelimesi Kadın Göğsü Anlamına Gelmektedir

Nûr suresinin 31. ve 60. ayetinde geçen zinet (ziynet) kelimesi kadın göğsü anlamına gelmektedir

Sav

Nûr Suresinin 31. Ayetinde ve 60. Ayetinde Geçen Zinet Kelimesi Bacaklar, Kalça , Bel ve Göğüs Anlamına Gelmektedir

Nûr suresinin 31. ayetinde ve 60. ayetinde geçen zinet (ziynet) kelimesi , kadınların erkekleri etkileyen bölgeleri yani bacakları, kalça , bel ve göğüsleri anlamına gelmektedir

Blog

İslamda Başörtüsü ve Örtünmeyle İlgili

İslam'da başörtüsü ve/veya örtünme var mı yok mu ?
İslam konusunda uzman değilim, İslam'da başörtüsü ve örtünme konusunu tarafsız bir gözle araştırmaya çalışacağım. Yani ne kesin vardır , ne de kesin yoktur şeklinde bir kanım yok. Sadece farklı görüşleri ve sebebleri inceleyip bir sonuca varmak istiyorum. Ancak varacağım sonuçta zaten kesin bir sonuç olmayacak. 
 
İslam'da örtünme ile ilgili üç ayet bulunur. Üç ayet aşağıdaki gibidir. Detayları yanlarında verilen linkten okuyabilirsiniz : 
  • Ahzap suresi 59. ayet 
  • Nûr suresi 31. ayet 
  • Nûr suresi 61. ayet
Bu üç ayeti farklı meal ve tefsir kaynaklarından okuyarak bir sonuca varabilirsiniz. 
 
Ahzap Suresi 59. Ayet
 
İndirme sırasına göre en önce inen Ahzap suresi ile başlayabiliriz. Ahzap suresi 59. ayet aşağıdaki gibidir : 
 
"Ey peygamber! Eşlerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına söyle. Cilbablarını üzerlerine giyinsinler (örtünsünler, sarınsınlar). Bu onların tanınmaları ve böylece eziyet görmemeleri için daha uygundur. Allah Gâfurdur, Rahîm'dir"
 
Burada bir emir ve bir amaç var. Yani tanınmaları (ki burada iffetli olarak anlaşılmaları, fahişe, cariye olmadıklarının belli olması kastediliyor) ve eziyet görmemeleri (fahişe, cariye, hafif meşrep vb.. olduğu düşülünen kadınlara yapılan kötü muameler olduğu anlaşılıyor) için cilbablarını üzerine sarınsınlar örtünsünler deniyor. Aslında burada kastedilen iyice örtünsünler ki fahişe, cariye vb.. görülüp , erkekler tarafından eziyet edilmesin
 
Bu ayeti değerlendirirken amacı dışlayıp değerlendirenler olduğu gibi amaca göre değerlendirenler var. Benzer bir şekilde cilbab'ın ne olduğu konusunda farklı fikirler var. Ancak benim anladığım şu : "Eziyet görmek istemiyorsanız , cilbablarınızı giyinin". Bu tür bir cümle otomatikman şu sonuç çıkarır mı : "Eğer eziyet görme gibi bir durumunuz yoksa , o zaman cilbablarını örtünmeniz de gerekmez". Yani bugün saçı açık, ancak vücüdü örtülü (erkekleri etkileyecek şekilde değil) olan bir kadın, yukarıdaki ayete ters davranmış olur mu ? Çünkü bugün en azından normal şehirde başı açık ancak vücüdü normal düzeyde kapalı (örneğin uzun bol bir etek , kapalı bir manto vb..) olan bir eziyet görmez ve erkekler tarafından rahatsız edilmez. 
 
Sonuç olarak benim fikrime göre bu ayetten başörtüsü , hatta örtünme dahi çıkmamaktadır. Çünkü ayetin amacı kadınların kendilerini korumaları ve eziyet görmemeleridir. Eğer görmüyorlarsa kıyafetle giysiyle uğraşmaya gerek yok :). Bu ayetten bir çıkardığım sonuçta namuslu kadınları korumak konusuna ne kadar önem verildiğidir. 
 
Nur Suresi 31. Ayet 
 
Nur Suresi 31. ayeti aşağıdaki gibi çevirebiliriz : 
 
Ve Mûmin kadınlara de ki : Bakışlarını indirsinler ve ırzlarını korusunlar, ve zâhir (görünen) olanlar hariç ziynetlerini saklasınlar ve başörtülerini yakaları üstüne örtsünler, ve ziynetlerini , kocaları, veya babaları, veya kocalarının babaları, veya oğulları, veya kocalarının oğulları, veya erkek kardeşleri, veya erkek kardeşlerinin oğulları, veya kız kardeşlerinin oğulları, veya kendi kadınları, veya sahip oldukları kadınlar (cariye), veya tâbî olanlar, hizmetliler, kadına ihtiyaç duymayan erkekler, veya henüz kadınların mahrem yerlerini anlamayan çocuklar hariç açmasınlar, Ey müminler, Allah'a topluca tövbe edin ki kurtuluşa erebilesiniz!
 
Bu ayette kadınlar için açık bir emir var. Aşağıdakiler emrediliyor : 
 
  1. Bakışlarını indirsinler. Yani göz göz erkeklerle temas etmesinler anlamına gelen bir cümle geçmektedir. Bunun amacı da gözle bakışla erkekleri etkilememesidir
  2. Irzlarını korusunlar . Bu açık bir emir
  3. Zâhir (görünen) olanlar hariç ziynetlerini saklasınlar. Bu en çok anlaşılmayan ve farklı yorumlanan bölümdür. Birincisi zahir olan yerler neresidir ? Ziynet ile kastedilen neresidir ? Genel kabul edilen yorum zâhir (görünen) olanlar ile kastedilen el ve yüzdür. Ziynet ile kastedilen ise kadının erkekleri etkileyen el ve yüz dışındaki tüm güzel yerleridir (bacaklar, boyun, gögüs, kalça vb..). Ancak bu örtünme ve koruma bazı kimselere karşı gerek yoktur (koca, baba , avret yerlerini anlayamayacak kadar küçük çocuklar vb.. liste ayette okunabilir)
  4. "Başörtülerini yakaları üstüne örtsünler" ifadesi de tartışılan maddelerdendir. "bihumûrihinne ala cuyubihinne" ifadesinde humûr ifadesi başörtüsü olarak çevrilmektedir, ancak bazı kişiler bunun sadece örtü olarak çevrilmesi gerektiğini söylemektedirler. Ve çeviriyi "Örtülerini yakalarının üzerine vursunlar, atsınlar" gibi bir anlamı olduğunu ve saçla ilgisi olmadığını söylemektedirler. Aslında burda boyunlarının ve yakalarının örtülmesi istendiği açıktır.
 
Yukarıdakilerden çıkan sonuç  kadınlardan örtünmesi kesinlikle istenmektedir. Erkekleri etkileyecek yerlerini kapatacak şekilde örtünmesi istenmektedir. Ancak saçın örtülüp örtülmeyeceği konusu belirsiz gibi durmaktadır. En azında "humûr" kelimesi örtü mü veya saçı örten bir örtü mü sorunu bulunmaktadır. Ancak çok büyük çoğunluk bunun başörtüsü olduğunu söylemektedir 
 
Benim çıkardığım sonuç ise, kadınların erkekleri etkileme ihtimali olan her yerlerini örtmeleri emredilmiştir. Bir yerde saç etkilediğini düşünüyorsanız örtülmelidir. Eğer sadece saçı açık ama tüm yerleri örtülü biri eğer erkekleri etkilemiyorsa bu ayete aykırı davranıyor olmaması gerekir. Başörtüsü takıp, dar paltolon giyip makyaj yapan bir kadın mı bu ayete uygun , yoksa hiç makyaj yapmayıp vücut hatlarını belli etmeyen ama sadece saçı açık olan kadın mı ayete uygun davranıyor ? Ben saçın erkekleri etkilediğini (en azından dudaklar, yanaklar, gözler ve güzel bir burun bile daha etkilidir) düşünmüyorum. Bu nedenle Allah katında saçın örtülmesi ve örtülmemesi çok büyük bir sıkıntı yaratmayabilir, asıl erkekleri etkilemeye yönelik giyineneler düşünsün :)
 
Nur Suresi 60. Ayet 
 
Nur Suresi 31. ayeti aşağıdaki gibi çevrilmektedir : 
 
Ve kadınlardan nikâh ümidi olmayan yaşlı kadınların, ziynetlerini açmaksızın dış giysilerini çıkarmalarında, bundan sonra onlara günah yoktur. Ve iffetli olmayı istemeleri onlar için daha hayırlıdır. Ve Allah, Sem'î'dir , Alîm'dir 
 
Bu ayet sadece yaşlı kadınların ziynetleri göstermeden dış giyselerini giymelerine gerek olmadığı belirtiliyor. Aslında bu ayetten ziynet'lerin de olduğu yine belirsiz. Ancak sanki göğüs, kalça gibi yerler olduğunu (örneğin kol değil) düşündürüyor. Yani bir önceki ayetteki gibi el ve yüz harici tüm yerlerse bu ayetteki ziynet ifadesiyle pek uymuyor. Ziynet kadınların erkekleri etkilediği göğüs, kalça, bacaklar gibi gözüküyor. Ama emin değilim.
 
Sonuç olarak : 
  • İslam'da örtünme vardır. Kadınlardan erkekleri etkileyecek şekilde giyilmemesi istenmektedir.
  • İslam'da kesin bir ifade ile "saçlarınızı kapatın" gibi bir ifade yok. Yani kesinlikle mesele saç teli meselesi değil. Ancak örtünme önemli. Bu nedenle saçlarınızı da örtmek gerekiyor olabilir (kesin bir ifade olmasa da). 
  • Amaç erkekleri etkilememek ve ayrıca bu nedenle kadının kendisinin de rahatsız edilmemesidir. Yani eğer başörtü takıp dudaklarına ruj sürüyorsanız vaya vücüt hatlarının erkekleri etkileyecek şekilde belirgin ise örtünmüş olmuyorsunuz. Örneğin saçı açık ancak her yeri örtülü olan bir kadın örtülü sayılabilir. Çünkü ayetlerin amacına uygun giyinmektedir. Ayetlerin amacı kadınların güzellikleriyle (ziynet) erkekleri etkilememeleri ve bundan zarar görmemeleridir. Bu nedenle bir kadına genel olarak giyinmekteki amacına  ve niyetine göre bakmanız gerekir




Bu Sayfayı Paylaş:

İletişim Bilgileri

Takip Et

Her Hakkı Saklıdır. Bu sitede yayınlanan tüm bilgi ve fikirlerin kullanımından fibiler.com sorumlu değildir. Bu sitede üretilmiş , derlenmiş içerikleri, fibiler.com'u kaynak göstermek koşuluyla kendi sitenizde kullanılabilirsiniz. Ancak telif hakkı olan içeriklerin hakları sahiplerine aittir