Blog

İslamda Başörtüsü ve Örtünmeyle İlgili

İslam'da başörtüsü ve/veya örtünme var mı yok mu ?
İslam konusunda uzman değilim, İslam'da başörtüsü ve örtünme konusunu tarafsız bir gözle araştırmaya çalışacağım. Yani ne kesin vardır , ne de kesin yoktur şeklinde bir kanım yok. Sadece farklı görüşleri ve sebebleri inceleyip bir sonuca varmak istiyorum. Ancak varacağım sonuçta zaten kesin bir sonuç olmayacak. 
 
İslam'da örtünme ile ilgili üç ayet bulunur. Üç ayet aşağıdaki gibidir. Detayları yanlarında verilen linkten okuyabilirsiniz : 
  • Ahzap suresi 59. ayet 
  • Nûr suresi 31. ayet 
  • Nûr suresi 61. ayet
Bu üç ayeti farklı meal ve tefsir kaynaklarından okuyarak bir sonuca varabilirsiniz. 
 
Ahzap Suresi 59. Ayet
 
İndirme sırasına göre en önce inen Ahzap suresi ile başlayabiliriz. Ahzap suresi 59. ayet aşağıdaki gibidir : 
 
"Ey peygamber! Eşlerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına söyle. Cilbablarını üzerlerine giyinsinler (örtünsünler, sarınsınlar). Bu onların tanınmaları ve böylece eziyet görmemeleri için daha uygundur. Allah Gâfurdur, Rahîm'dir"
 
Burada bir emir ve bir amaç var. Yani tanınmaları (ki burada iffetli olarak anlaşılmaları, fahişe, cariye olmadıklarının belli olması kastediliyor) ve eziyet görmemeleri (fahişe, cariye, hafif meşrep vb.. olduğu düşülünen kadınlara yapılan kötü muameler olduğu anlaşılıyor) için cilbablarını üzerine sarınsınlar örtünsünler deniyor. Aslında burada kastedilen iyice örtünsünler ki fahişe, cariye vb.. görülüp , erkekler tarafından eziyet edilmesin
 
Bu ayeti değerlendirirken amacı dışlayıp değerlendirenler olduğu gibi amaca göre değerlendirenler var. Benzer bir şekilde cilbab'ın ne olduğu konusunda farklı fikirler var. Ancak benim anladığım şu : "Eziyet görmek istemiyorsanız , cilbablarınızı giyinin". Bu tür bir cümle otomatikman şu sonuç çıkarır mı : "Eğer eziyet görme gibi bir durumunuz yoksa , o zaman cilbablarını örtünmeniz de gerekmez". Yani bugün saçı açık, ancak vücüdü örtülü (erkekleri etkileyecek şekilde değil) olan bir kadın, yukarıdaki ayete ters davranmış olur mu ? Çünkü bugün en azından normal şehirde başı açık ancak vücüdü normal düzeyde kapalı (örneğin uzun bol bir etek , kapalı bir manto vb..) olan bir eziyet görmez ve erkekler tarafından rahatsız edilmez. 
 
Sonuç olarak benim fikrime göre bu ayetten başörtüsü , hatta örtünme dahi çıkmamaktadır. Çünkü ayetin amacı kadınların kendilerini korumaları ve eziyet görmemeleridir. Eğer görmüyorlarsa kıyafetle giysiyle uğraşmaya gerek yok :). Bu ayetten bir çıkardığım sonuçta namuslu kadınları korumak konusuna ne kadar önem verildiğidir. 
 
Nur Suresi 31. Ayet 
 
Nur Suresi 31. ayeti aşağıdaki gibi çevirebiliriz : 
 
Ve Mûmin kadınlara de ki : Bakışlarını indirsinler ve ırzlarını korusunlar, ve zâhir (görünen) olanlar hariç ziynetlerini saklasınlar ve başörtülerini yakaları üstüne örtsünler, ve ziynetlerini , kocaları, veya babaları, veya kocalarının babaları, veya oğulları, veya kocalarının oğulları, veya erkek kardeşleri, veya erkek kardeşlerinin oğulları, veya kız kardeşlerinin oğulları, veya kendi kadınları, veya sahip oldukları kadınlar (cariye), veya tâbî olanlar, hizmetliler, kadına ihtiyaç duymayan erkekler, veya henüz kadınların mahrem yerlerini anlamayan çocuklar hariç açmasınlar, Ey müminler, Allah'a topluca tövbe edin ki kurtuluşa erebilesiniz!
 
Bu ayette kadınlar için açık bir emir var. Aşağıdakiler emrediliyor : 
 
  1. Bakışlarını indirsinler. Yani göz göz erkeklerle temas etmesinler anlamına gelen bir cümle geçmektedir. Bunun amacı da gözle bakışla erkekleri etkilememesidir
  2. Irzlarını korusunlar . Bu açık bir emir
  3. Zâhir (görünen) olanlar hariç ziynetlerini saklasınlar. Bu en çok anlaşılmayan ve farklı yorumlanan bölümdür. Birincisi zahir olan yerler neresidir ? Ziynet ile kastedilen neresidir ? Genel kabul edilen yorum zâhir (görünen) olanlar ile kastedilen el ve yüzdür. Ziynet ile kastedilen ise kadının erkekleri etkileyen el ve yüz dışındaki tüm güzel yerleridir (bacaklar, boyun, gögüs, kalça vb..). Ancak bu örtünme ve koruma bazı kimselere karşı gerek yoktur (koca, baba , avret yerlerini anlayamayacak kadar küçük çocuklar vb.. liste ayette okunabilir)
  4. "Başörtülerini yakaları üstüne örtsünler" ifadesi de tartışılan maddelerdendir. "bihumûrihinne ala cuyubihinne" ifadesinde humûr ifadesi başörtüsü olarak çevrilmektedir, ancak bazı kişiler bunun sadece örtü olarak çevrilmesi gerektiğini söylemektedirler. Ve çeviriyi "Örtülerini yakalarının üzerine vursunlar, atsınlar" gibi bir anlamı olduğunu ve saçla ilgisi olmadığını söylemektedirler. Aslında burda boyunlarının ve yakalarının örtülmesi istendiği açıktır.
 
Yukarıdakilerden çıkan sonuç  kadınlardan örtünmesi kesinlikle istenmektedir. Erkekleri etkileyecek yerlerini kapatacak şekilde örtünmesi istenmektedir. Ancak saçın örtülüp örtülmeyeceği konusu belirsiz gibi durmaktadır. En azında "humûr" kelimesi örtü mü veya saçı örten bir örtü mü sorunu bulunmaktadır. Ancak çok büyük çoğunluk bunun başörtüsü olduğunu söylemektedir 
 
Benim çıkardığım sonuç ise, kadınların erkekleri etkileme ihtimali olan her yerlerini örtmeleri emredilmiştir. Bir yerde saç etkilediğini düşünüyorsanız örtülmelidir. Eğer sadece saçı açık ama tüm yerleri örtülü biri eğer erkekleri etkilemiyorsa bu ayete aykırı davranıyor olmaması gerekir. Başörtüsü takıp, dar paltolon giyip makyaj yapan bir kadın mı bu ayete uygun , yoksa hiç makyaj yapmayıp vücut hatlarını belli etmeyen ama sadece saçı açık olan kadın mı ayete uygun davranıyor ? Ben saçın erkekleri etkilediğini (en azından dudaklar, yanaklar, gözler ve güzel bir burun bile daha etkilidir) düşünmüyorum. Bu nedenle Allah katında saçın örtülmesi ve örtülmemesi çok büyük bir sıkıntı yaratmayabilir, asıl erkekleri etkilemeye yönelik giyineneler düşünsün :)
 
Nur Suresi 60. Ayet 
 
Nur Suresi 31. ayeti aşağıdaki gibi çevrilmektedir : 
 
Ve kadınlardan nikâh ümidi olmayan yaşlı kadınların, ziynetlerini açmaksızın dış giysilerini çıkarmalarında, bundan sonra onlara günah yoktur. Ve iffetli olmayı istemeleri onlar için daha hayırlıdır. Ve Allah, Sem'î'dir , Alîm'dir 
 
Bu ayet sadece yaşlı kadınların ziynetleri göstermeden dış giyselerini giymelerine gerek olmadığı belirtiliyor. Aslında bu ayetten ziynet'lerin de olduğu yine belirsiz. Ancak sanki göğüs, kalça gibi yerler olduğunu (örneğin kol değil) düşündürüyor. Yani bir önceki ayetteki gibi el ve yüz harici tüm yerlerse bu ayetteki ziynet ifadesiyle pek uymuyor. Ziynet kadınların erkekleri etkilediği göğüs, kalça, bacaklar gibi gözüküyor. Ama emin değilim.
 
Sonuç olarak : 
  • İslam'da örtünme vardır. Kadınlardan erkekleri etkileyecek şekilde giyilmemesi istenmektedir.
  • İslam'da kesin bir ifade ile "saçlarınızı kapatın" gibi bir ifade yok. Yani kesinlikle mesele saç teli meselesi değil. Ancak örtünme önemli. Bu nedenle saçlarınızı da örtmek gerekiyor olabilir (kesin bir ifade olmasa da). 
  • Amaç erkekleri etkilememek ve ayrıca bu nedenle kadının kendisinin de rahatsız edilmemesidir. Yani eğer başörtü takıp dudaklarına ruj sürüyorsanız vaya vücüt hatlarının erkekleri etkileyecek şekilde belirgin ise örtünmüş olmuyorsunuz. Örneğin saçı açık ancak her yeri örtülü olan bir kadın örtülü sayılabilir. Çünkü ayetlerin amacına uygun giyinmektedir. Ayetlerin amacı kadınların güzellikleriyle (ziynet) erkekleri etkilememeleri ve bundan zarar görmemeleridir. Bu nedenle bir kadına genel olarak giyinmekteki amacına  ve niyetine göre bakmanız gerekir
zafer.teker , 27.07.2014

Bu Sayfayı Paylaş:

Fibiler Üyelerinin Yorumları


Tüm üyeler içeriklere yorum ekleyerek katkıda bulunabilir : Yorum Gir

Misafir Yorumları




Bu Sayfayı Paylaş:

İletişim Bilgileri

Takip Et

Her Hakkı Saklıdır. Bu sitede yayınlanan tüm bilgi ve fikirlerin kullanımından fibiler.com sorumlu değildir. Bu sitede üretilmiş , derlenmiş içerikleri, fibiler.com'u kaynak göstermek koşuluyla kendi sitenizde kullanılabilirsiniz. Ancak telif hakkı olan içeriklerin hakları sahiplerine aittir