İçindekilerGirişİndex
YukarıİlkÖnceki YokSonrakiSon
Geriİleri
Yazdır

Basit Applicationlar

Main Method'u

Java'da yapılabilecek en basit program ekrana yazı yazan bir application'dur.

Göster Gizle Kopar Satır Gizle Satır Göster
  1 public class Greeter{
  2    public static void main(String[] args){
  3     System.out.println("Merhaba Dunya!");
  4   }
  5 }

Basit bir işlem gerçekleştirmesine rağmen bu class, bir Java class'ı ve application'u hakkında bir çok bilgi içermektedir. Java'da her birim bir class olmak zorundadır. Bağımsız variable veya function yoktur. Her variable veya function mutlaka bir class'ın içinde yer alır. Her application aslında özel bazı koşullara sahip bir class'dır. Bir class'ın application olabilmesi için gerekli koşul

public static void main(String[] args){

}

diye bir method'unun olmasıdır. Java bir class'ı uygulama olarak çalıştıracağı zaman, o class'ın main() method'unu bulur ve oradan itibaren çalıştırır. Bu method yukarıdaki şekliyle aynen bulunmalıdır yoksa Java bu class'ın bir program olduğunu anlayamaz.

Ekrana yazı yazmak için System.out.println() şeklinde bir ifade kullanılır. Bu, System adlı class'ın out adlı property'sinin println() adlı methodunu çağırmak demektir. System class'ı uygulamanın çalıştığı ortamla ilişkili bazı property'ler ve method'lar barındırır. Ekrana yazmak için out adlı bir property'si bulunmaktadır. println() method'u da ekrana bir yazı yazıp yeni bire satıra geçer, yani bir satırlık yazı yazar.

Görüldüğü gibi Java'da basit bir application yazmak için bile (Greeter örneğinde olduğu gibi) bir class yapmak gerekir. Ekrana yazı yazmak için bile bir classın (System'in ) bir property'sinin (out'un) bir method'unun (println()'in) çağırılması gerekmektedir. En basit application için bunları yapmak gerekiyorsa Java'nın çok zor ve öğrenilemez olduğu düşünülebilir. Ancak en karmaşık application'larda da sadece bu ve benzer işlemler yapılır. Sadece class, property ve method isimleri ve işlevleri değişir.

Variable Kullanımı

Greeter class'ıyla aynı işlevi yapan bir başka class yazalım.

Göster Gizle Kopar Satır Gizle Satır Göster
  1 public class GreeterWithVariable{
  2   public static void main(String[] args){
  3     String message="Merhaba Dunya!";
  4     System.out.println(message);
  5   }
  6 }

Bu class ekrana yine aynı mesajı yazacaktır. Ancak bu kez ekrana yazılacak yazı önce bir variable'da saklanıyor, sonra ekrana basılmak üzere println()'e veriliyor.

Java'da değişken bu şekilde yapılır :

Type name=value;

Type, bir değişkenin nasıl bir veri sakladığını gösterir. Java'da bir variable'ın mutlaka type'ının belli olması gerekir.

String message="Merhaba Dünya";

Şeklinde bir ifade de "message diye bir variable var, bunun type'ı String'dir ve ilk değeri 'Merhaba Dünya!'dır" demektir. String bir class'dır ve içerisinde karakter barındırır.

Method Kullanımı

Yine aynı şeyi yapan bir class yapalım. Ancak ekrana bir satır basan bir method kullanarak yapalım.

Göster Gizle Kopar Satır Gizle Satır Göster
  1 public class GreeterWithMethod{
  2   public static void printLine(String line){
  3     System.out.println(line);
  4   }
  5   public static void main(String[] args){
  6     printLine("Merhaba Dunya!");
  7   }
  8 }

printLine() methodunun işlevi kendisine verilen String'i ekrana basmaktır. main() methodunda da printLine() methodu çağırılmaktadır. Bir method bir kez yazılıldıktan sonra defalarca kullanılabilir.

public static void main(String[] args){
	printLine("Merhaba Dünya!");
	printLine("Merhaba Güneş!");
	printLine("Merhaba Ay!");
}

Method tanımlamak şu şekilde olur :

ReturnType name(ParameterType1 parameter1,ParameterType2 parameter2)

Burada her methodun alacağı parameter'lar ve return edilecek değerin type'ı belirtilir. Eğer dönülecek hiç bir değer yoksa return type olarak void yazılır.

Birden Fazla Method Kullanımı

Aynı class içince birden fazla method yazılabilir. Bunlar gerektiğinde birbirlerini çağırabilir.

Göster Gizle Kopar Satır Gizle Satır Göster
  1 public class GreeterWithDoubleMethod{
  2   public static void printLine(String line){
  3     System.out.println(line);
  4   }
  5   public static void printGreeting(String greeted){
  6     printLine("Merhaba "+ greeted);
  7   }
  8   public static void main(String[] args){
  9     printGreeting("Dunya!");
 10   }
 11 }

Bu application çalıştırıldığında ekranda "Merhaba Dünya" yazar.

İki string tipini birleştirmek için '+' operatorü kullanılır. Tamsayılar için toplama anlamına gelen '+', Stringler için birleştirme anlamına gelir. 1+2 işleminin sonucu 3 ederken "1"+"2" işleminin sonucu "12" eder.

Dosya Listesi

İçindekilerGirişİndex
YukarıİlkÖnceki YokSonrakiSon
Geriİleri
Yazdır