İçindekilerGirişİndex
YukarıİlkÖncekiSonrakiSon
Geriİleri
Yazdır

OpenGL API a giriş

Tanım

OpenGL grafik donanımı için tanımlanmış bir yazılım arayüzüdür.OpenGL bir programlama dili değildir.Aynen Windows API larını bir dosyaya veya internete erişmek icin kullandığınız gibi OpenGL API da mesela bir oyun programı yazmak için aynı şekilde bir programlama dili tarafından kullanabilirsiniz. OpenGL tanımı genellikle ya gerekli cağrıları yapan OpenGL fonksiyon cağrılarına cevap veren bir yazılım kütüphanesi ya da bir donanıma sürücü şeklinde yapılmaktadır.En son seçenek daha hızlı olduğundan şu an üretilen PC lerde bu yaygınca kullanılmaktadırç Eğer ticari amaçla OpenGL kullanacak iseniz o zaman SGI dan OpenGL lisansı almanız gerekir.

OpenGL prosedürel olarak çalışan grafik API dır.Sahneyi ve nasıl görüneceğini belirtmek yerine programcı gerçekte efektlerin görünmesi için gerekli olan basamakları tanımlarçBu basamaklar bu yüksek girişli API içerisinde bulunan çağrıları barındırır ki bunun için kullanılan 200 den fazla komut ve fonksiyon bulunmaktadır.Bu komutlar nokta , çizgi , polygon gibi temel grafik öğelerini 3 boyutta çizmeye yaramaktadır.İlave olarak OpenGL , ışıklandırma ve gölgeleme , doku kaplama , karıştırma (blending) , geçirgenlik animasyon ve daha birçok özel efekt ve kabiliyetlere sahiptir.OpenGL içerisinde pencere yönetimi , kullanıcı girişleri veya dosya girdi/çıktı işlemlerine dair herhangi bir fonksiyon bulunmaz.Her programlama ortamı bunlar için kendi yordamlarına sahiptir ve bu ortam çizim işlemlerini OpenGL ye devretmekle yükümlüdür.

OpenGL nasıl çalışır

Yazılım bazında rol alan OpenGL mimarisi yukarıdaki yapıya sahiptir.Tipik bir program birçok çağrıda bulunur.Bunlardan bir kısmı programcı , bir kısmı işletim sistemi ve bir kısmı da programlama dilinin kendi kütüphaneleri tarafından yapılmaktadır.Windows uygulamaları , çıktıları ekranda göstermek için Grafik Cihaz arayüzü denilen bir Windows API kullanırlar.Bu GCA(İngilizce de GDI) , pencereye yazılar yazmak , çizgiler çizmek için kullanılır.Genellikle grafik kart üreticileri GCA nın çıktı üretmek için etkileştikleri bir grafik sürücüsünü de kart ile birlikte verirler.İşte oyun oynarken bazılarınızda , grafik kartlarının problem çıkarmasının sebeplerinden biri de GCA ile kullandığınız sürücünün uyuşmaması üzerine ortaya çıkar.OpenGL nin yazılım tanımlaması ki bunu ileride siz yapacaksınız , grafik isteklerini bir uygulamadan alarak , 3 boyutlu grafiklerin renkli bir görüntüsünü oluşturur.Bu görüntünün oluşturulmasından sonar onu GCA ya vererek monitüre yansıtılmasını sağlar.Windows dışındaki işletim sistemlerinde de benzer durumlar söz konusudur ancak onlarda GCA nın yerini o işletim sistemine özgü grafik servisi almaktadır.

OpenGL Boru hattı

Boru hattıPipeline) iki veya daha fazla değsik aşma gerektiren işemler için kullanılan bir tarif biçimidir.Asağıdaki şekilde bir OpenGL işletimi için kullanılan boru hattı gosterilmektedir.

İlk OpenGL donanım hızlandırıcalrı (accelerator) hızlı görüntü inşaacılarından baska birşey değildi.Bunların görevi yalnızca yukarıdaki boru hattında inşaa kısmının hızlı gerçekleştirilmesi idi.Sistemin CPU su dönüştürme ve aydınlatma kısmından yükümlü idi.Daha sonra daha pahalı olan ve CPU nun yaptığı görevi da icine alan hızlandırıcılar çıktı.Böylelikle daha hızlı ekran kartları ortaya çıkıyordu.Şu anda aydınlatma ve ışıklandırma kiısmının da donanımın üzerine konulmasi ile gelecekte grafiklerin daha kusursuz bir bicimde gösterilmesi planlanmaktadır.

İçindekilerGirişİndex
YukarıİlkÖncekiSonrakiSon
Geriİleri
Yazdır