Muhafazakarlığın bir önemli özelliği vardır. Farklı toplumların, dinlerin, milletlerin muhafazakarları birbirini sevmezler. Ancak bir metni alın, özel isimleri değiştirin , muhafazakarla o metni imza atarlar. Ancak özel isimleri değiştirirseniz aynı metin başka toplumların muhafazakarları tarafından sevilmez. Aşağıdaki gibi örnek bir metne bakalım :
Bizim dinimiz İSLAM hoş görülü bir dindir. Diğer dinleri ezmez, onları korumayı ister. Ancak HRİSTİYANLIK bu şekilde değildir. Tarih boyunca diğer dinlere düşman olmuş, sürekli çatışma yaşamıştır.
Yukarıdaki cümlede İSLAM ve HRİSTİYANLIK özel isimdir. Şimdi cümleyi sadece özel isimleri değiştirereki okuyun :
Bizim dinimiz HRİSTİYANLIK hoş görülü bir dindir. Diğer dinleri ezmez, onları korumayı ister. Ancak İSLAM bu şekilde değildir. Tarih boyunca diğer dinlere düşman olmuş, sürekli çatışma yaşamıştır.
Görüldüğü gibi , özel isimleri yer değiştirdiğin an muhafazakar için her şey değişir.
Sadece muhafazakar değil, milliyetçi içinde benzer bir şey geçerlidir.
Ben buna "Muhafazakarlığın Özel İsim Sorunu" diyorum :)
Mufafazakar-Milliyetçi olmayanlar için ise özel isim değişikliği etki oluşturmaz.
Basit başka bir örnek verebiliriz. Türkiye'de gelip AKP ve MHP ye oy veren muhafazakar-milliyetçi kimseler, Almanya'da Almanya'nın muhafazakar-milliyetçi olanlarına oy vermezler. Yani Almanya'da solculara veren arkadaş, gelir Türkiye'de AKP'ye oy verir. Bunun sebebi "Muhafazakarlığın Özel İsim Sorunu"dur. Çünkü Alman Mufafazakar-Milliyetçi lerinin konuştukları şeyde özel isim değişmesi gerekir ki bizimkilerden oy alabilsinler. Ancak sol görüşlü bir kişi Almanya'da , Türkiye'de de gider sol partilere oy verir.
Sonuç olarak "Muhafazakarlığın Özel İsim Sorunu" bir kimsenin muhafazakar-milliyetçi seviyesini belirler.
"Hem muhafazakâr cenah hem de seküler cenahta kadınlar, annelerine kıyasla vücut hatlarını ortaya çıkaran kıyafetleri tercih ediyorlar"şeklinde kadınların ve hatta erkeklerin kıyafet tercihlerinin değiştiğini belirtmiştir. Ertit toplumda imamların ve din adamlarının etkisinin de azaldığını belirtmiştir :
" İmamlar eskiden köyde sözünün üstüne söz söylenmeyen kişilerdi. Her konuda yönlendiriciydiler. Sağlık, ekonomi falan. Yüzde seksenin kentlerde yaşamaya başlamasıyla birlikte imamlara fikir danışan kalmadı."Ertit, Medya dilinin de muhafazakarlaşmadığını tam tersine dinin etkisinin azaldığını belirtmiştir.
Bugünkü gençlik, bir nesil öncesinin dünyasını kendisi için dar görüyor ve kabul edilemez buluyor. Bunu dikkate alarak yeni bir dil ve üslup üzerine çalışmak zorundayızYani Diyanet kısacası gençliği tutamıyoruz ve dindar yapamıyoruz yeterince diyor.
Bilimsel gelişmeler, kapitalizm ve kentleşme bir toplumda var ise o topumun değiştirilmesi çok zorSonuç olarak modern hayatın etkisinde kalmış, kentleşen toplumlarda muhafazakarlığın giderek azalması doğaldır. Muhafazakar hukumet veya devlet bu azalma hızını azaltabilir o kadar. Örneğin muhafazakar iktidar değilken 10 birim azalan muhafakarlık, muhafazakar yönetim iktidarıyken 7 veya 8 birim azalmaktadır.